Om bussene
Bussparken kommer til å være helelektrisk og den kommer til å bestå utelukkende av merket Ebusco 3.0, både for solo- og leddbuss.
Bussene skal produseres i Europa, er 100% utslippsfrie og drives elektrisk. Bussene skal kun lades på Mortensrud bussanlegg, det vil si at det ikke legges opp til endeholdeplasslading i denne kontrakten. Oppvarming av bussene på kalde dager vil også gjøres med elektrisk tilleggsvarmer.
Ebusco 3.0 er en lettvekts buss med stort sett hele karosseriet i komposittmateriale. Den har et chassis hvor batteriene ligger i gulvet og de elektriske motorene sitter i hjulnavet.
Sikkerhetssystem og funksjonalitet
Alle bussene tilfredsstiller de siste EU-kravene knyttet til sikkerhet. Bussene utstyres med R29, ekstra beskyttelse ved frontkollisjon, og et komplement til R29: Forsterkninger med ekstra beskyttelse for fører med sterkere a-stolpe og forsterkninger langs førerkabinen (se illustrasjon under).
Bussene er utstyrt med aktive sikkerhetssystem som øker sikkerheten for både fører, passasjerer og andre trafikanter. Føreren får god oversikt over bussen med blindsonevarsel, 360 graders kamera og digitale speil. Bussene er også utstyrt med funksjonalitet som filskiftevarsel, trøtthetsvarsel, varsel ved for kort avstand til forankjørende transportmidler og skiltgjenkjenning for å gjøre fører oppmerksom på hendelser i tide, slik at ulykker og farlige situasjoner kan unngås. Bussene har også ekstra beskyttelse hvis bussen velter (R66) og ekstra beskyttelse i fronten av karosseriet. Det blir også beskyttelse for motgående kjøretøy fra å komme under karosseriet til bussen ved kollisjon (R93).
Sikkerhet og ergonomi for fører
Bussene er førernes arbeidsplass. Sikkerhet, ergonomi, system for førerstøtte med mer er viktig og har vært helt sentralt ved valg av løsninger for de nye bussene. Dette inkluderer blant annet:
- Utstyr og skjermer plassert under øyehøyde for å gi en klar siktlinje
- Moderne justerbart dashbord for å skape en komfortabel kjørestilling
- Manuell sidesolskjerm og automatisk frontsolskjerm beskytter føreren mot direkte sollys
- Plass til førerens personlige eiendeler
- Førerstol type ISRI NTS2 med høy ergonomisk komfort.Ekstra førersetefunksjoner som justerbare armlener, rotasjon, ventilasjon, oppvarming pluss 3-punkts sikkerhetsbelte (se bilde av stolen under)
- Førerkabinen er utstyrt med en sikkerhetshammer med kniv, som kan brukes til å kutte setebelte og knuse glasset for å unnslippe i en nødssituasjon
- Dekktrykket overvåkes og kan kontrolleres i dashbordet for å garantere sikker kjøring
- System som gir oss mulighet til samvirke mellom digitale speil, sensorer langs siden av bussen, blind spot varsling, TPMS og 360 graders oversikt. Formålet er å minske antall skjermer for førerne og legge informasjonen i dashbordet
Universell utforming
Urbant miljø med reisende fra alle mulige brukergrupper og på alle døgnets tider krever ulike løsninger i bussen. Barn og barnevogn, ungdom, arbeidsreisende, eldre, allergikere, personer med nedsatt funksjonsevne, alle med sine behov. Bussene er universelt utformet for å møte de ulike behovene på en best mulig måte.
Bussene er utstyrt med motoriserte rullestolramper, som kan betjenes manuelt ved behov. Det er en ekstra elektrisk rullestolrampe i leddbuss. Det er avsatt plass for to rullestoler i leddbussene og en rullestol i singelbussene. Festeanordninger og veltebøyler tåler en høyere belastning enn det som er standard. Prioriterte seter får nakkestøtter med sterk farge for å gjøre det enklere å se hvor disse setene er. Det blir enten teleslynge og auditivt opprop for personer med nedsatt syn. Mer informasjon om hvilken løsning som velges kommer fortløpende.